Advertisement

Wednesday, November 24, 2010

hidup tak selalu indah..

tuhan bg ujian supaya kite sedar siapa diri kita, tunduk ke bawah & merenung kembali kealpaan. ye, kebenaran tu kdg2 pahit utk ditelan tapi tanpa kebenaran kita mungkin akan terpesong atau tersasar dari nawaitu sebenar..


besides kegemilangan, feedback yang memberangsangkan & sambutan hangat yg tak putus2 (alhamdulillah, serious aku tak jangka or mengharap bende2 ni.. it's just my luck!) .. aku jua melalui masa-masa sedih. last few days, there's something happen dan aku rasa nk share kat sini..


aku bake sbb hati. aku bake sbb minat yg menggila. aku bake sbb aku rasa jodoh aku dgn dia sgt kuat. bygkan masa mula2 bake la tetiba aku jumpa akak2 yg nk tolong ajar, tetiba bakery supplier bukak dkt dgn opis so senang nk pi ronda2 beli brg/window shopping. kan kebetulan tu?


i started baking last year, oct 2009 disaat2 hatiku dirundung lara. masa tu zaman kejatuhan/zaman kegelapan.. kalau sapa yg follow obsession ku ni, sure ingat betapa gilanya aku masa tu. bake tiap2 mlm. bake dlm keadaan serba kekurangan. even duit nyawa2 ikan, aku gagahkan jugak diri cari resepi yg tak memerlukan modal yg besar. seriously, hobby ni mmg memerlukan modal yg besar. waktu tu aku tak kisah pun tak beli make up, tak beli baju baru.. janji dpt bake!


masa oven pinjaman tu rosak, aku sedih gile smpai menangis! hah, menangis dlm hati siapa yg tahu. nk beli oven baru bukan senang kan.. kene invest beratus2, dahla tetiba pulak tu. hubby memahami, so he dragged me to expo and terus pi beli. maybe murah kot bagi org lain, tp bagi aku mahal sbb tak plan then tetiba kene keluar duit! this is my obsession , my truth love so aku takmo susahkan org. kalau nk aku usaha sendiri. org lain pun ada 1001 bende nk pk so aku takmo diorg rasa terbeban dgn apa yg aku gilakan!


betapa happynya aku masa tu. dpt oven rm299 tp mcm dpt rumah idaman! hubby bg full support. so dgn 'toy' baru tu aku bake segala-galanya. dari sekecik2 order smpaila wedding cake. ingat lagi masa tu, aku bake from day to nite. mmg kurus gile la sbb tak ingat pun nk makan. bake dgn penuh teruja. mcm budak2 masuk candy shop :p


alhamdulillah, minat ni mula direcognized oleh few peoples. ramai org willing to help me tru word-of mouth advertising . syukur sgt2.. bende2 ni makin kuatkan semangat aku nk bake walapun bukan senang nk maintain kualiti as aku sedar aku ni byk tau basic je. dont expect me to design meletup2 mcm kat hotel ke or mcm pro cake baker. i choose design yg org senang nk terima dan tak susah nk buat. hehe..


bake ni mmg effect emotional. deco & mood kite mmg sgt2 mempengaruhi apa yg kite designkan. that's why aku rasa aku ni emotional cake maker. berdebar, risau, suka, kecewa mmg silih berganti datang dan pergi. i bake because of my truth passion bukan bake sbb nk lawan2 or bukan bake sbb nk steal customer org. i bake with heart..


to make it short, last week i've been assigned on few task. em, quite big task. hari2 penuh dgn baking activity. ditambah pulak nk raya. office punn ada buat qurban. so mmg sgt2 penuh and exhausted. and, sis x pm me request for his son's bday cake. so discuss punye discuss, deal : blueberry cake + edible image + fresh cream.


mas bake i didn't smell any problem. tp masa deco, aku terpk.. "em, nama pun bluebrry cake so takkan nk buh blueberry sikit sgt. so aku buat conclusion sendiri and put large amount of blueberry kat topping. aku pk satu je, blueberry byk so sedap!


unfortunately, masa place edible image tu.. suddenly image jadi 'auto-wrinkle'. sudah! so i text her but still i didn't smell any issue on it. tgk mcm artistic pulak. huhu.. art is subjective kan? so here we go, i make a BIG MISTAKE! . aku tak sedar kek ni utk seorg kanak2 yg sgt admirer Ben10, yang tak kire sedap ke tak tp nk tgk superhero pujaan in good condition.



pls yulie, forget about artistic, forget about art is subjective, let's forget about everything. put yourself inside his shoes and think! supposedly aku kene act like innocent kid. aku kene ingat yg bende ni look simple tp sgt2 memberi kesan pada kids yg hidup penuh dgn keterujaan, yg hidup dlm his wonderful wonderland. sorry syg, i didn't realized it. sgt tak sedar walau sekecil zarah.. blame me!


i didn't feel anything smpaila kelmarin. baru ku sedar ada sesuatu yg tak kene. so i pm his mom. walaupun kebenaran tu sgt2 pahit but i must face it. aku kene bertanggungjwab dgn apa yg berlaku.. aku kene sedar yg aku bukan hidup dlm byg2 sendiri. my masterpiece dh jadi milik bersama. aku kene betulkan apa yg tak kene. guess what, aku tak selera nk mkn smlm tauuu. buat nasi goreng tapi tak sentuh langsung. selagi bende ni tak setel aku tak boleh bernafas dgn aman.


alhamdulillah, allah give me a second chance.. aku sgt2 bertuah sbb dikurniakan customer yg mampu berterus terang walaupun kebenaran tu memerlukan kite kekuatan utk menghadapinya..


" thanks a lot yulie.. akak rasa mmg ada hikmah atas semua yg terjadi ni. ramai syg yulie sbb customers sayang pd hasil kerja yulie. org kata hasil yang baik adalah datang dari kerja kita yg ikhlas..semua org nampak tu pd yulie. sbb tu yulie boleh 'ikat' customers.. padahal kan ramai lagi cake makers? kan?..pst..i tak bodek ok..*%%%%%%%%%%%%%%%&&&*****#@!@#@ (kene sensored,. heheh.. rahsia!) . take care.. akak sentiasa doakan yang terbaik walaupun akak tahu kkdg kita sendiri tak mampu menjadi yg terbaik.*%%%%%%%%%%%%%%%&&&*****#@!@#@ (kene sensored,. heheh.. rahsia!) .. "


call me emotional cake maker ke atau apa2 yg seumpama dgnnya, aku tak peduli! this is me.. sesungguhnya, yg baik tu dari tuhan.. yg buruk tu dari kealpaan aku sendiri. terima kasih Allah kerana memberi aku pengalaman ini...




quote of the day : Experience is the BEST teacher

my "wrinkle" cake. thanks for this valuable life lesson. i didnt get it tru books tp dpt cash dari pengalaman sendiri.. huhu

2 comments:

fadillah said...

yulie...it is normal to feel emotional. apa pun yang kita buat, mmg tak boleh lari dari cabaran seperti ni. esp when it comes dealing with people. aku boleh faham dan rasa apa yang ko rasa sbb sendiri pn pernah rasa. mmg masa tu aku rasa DOWN gler sampai nangis2 sbb rasa bersalah sgt2 and stop baking for a while. but still...kalau nak sedih pun, make it short. sbb itu semua cabaran yang mewarnai apa yang kita bt tu. still, jgn putus asa, semua org akan melalui fasa tu. yang penting, kita belajar dari pengalaman/kesilapan dan berusaha sehabis baik.you have done the best.i am proud of you!

CCK said...

sbb kau letak topping dulu. kau letak edible image on top of topping tu?

that is an expensive lesson babe!

Advertisement

Advertisement